Interview Jan Laurenčík

Dokážem byť na viacerých miestach súčasne!

Videointerview s Janom Laurenčíkom, riaditeľom spoločnosti BASTA DIGITAL

Vitajte pri našom prvom interview, ktoré robíme pre server Event Na Diaľku. Rozhodli sme sa robiť takéto rozhovory s viacerými ľuďmi a v takejto video forme, aby sa ľuďom tieto informácie ľahšie konzumovali.

Osobne sa poznáme kratšiu dobu, ale s vašou firmou sme začínali na trhu, robili ste nám marketingovú komunikáciu, nejaký pilotný projekt toho, ako sa máme s projektom Event Na Diaľku dostať do online sveta.

Chcel by som začať otázkou, všimol som si, že počas pandémie ste začali so špeciálnymi online webinármi. Ako sa vám to ako firme osvedčilo a aký je rozdiel oproti pôvodným klasickým seminárom, prednáškam v pred-covidovej dobe?

V prvom rade ďakujem za možnosť v tomto vystúpiť a rád zodpoviem. Naša firma BASTA DIGITAL sa venuje online marketingu a ako firma sme historicky pravidelne organizovali nejaké podujatia, či to boli konferencie alebo klientske eventy a potom keď prišla pandémia sme boli zrazu nahratí a nevedeli sme ako si s tým ďalej poradiť a tak ako aj veľa iných firiem sme začali organizovať rôzne online podujatia čiže tie naše klasické sme sa snažili pretransformovať do online priestoru.

Hlavný rozdiel pre nás spočíva najmä v tom, že sme zistili, že sú s tým spojené oveľa nižšie náklady ako pri tých klasických podujatiach, keďže netreba platiť žiadny prenájom a nižšie náklady nielen na strane nás ako organizátora, ale aj na strane tých účastníkov, ktorým k účasti stačí sa niekde zaregistrovať a potom pri počítači spraviť jeden klik a sú tam, nemusia nikam cestovať, strácať čas, nemusia sa nijako špeciálne obliecť, čiže tie náklady sú nižšie na oboch stranách. To z tohoto formátu vlastne robí celkom atraktívnu, až marketingovú vec pre nás, pretože vieme takéto podujatia potom robiť častejšie.

Ďalším rozdielom je, že takéto online podujatia majú z našej skúsenosti podstatne väčší zásah, nakoľko s nižšími nákladmi je spojené aj to, že sa na takom podujatí vedia zúčastniť aj ľudia ktorí nie sú situovaní niekde blízko Bratislavy alebo niekde v blízkom okolí, čiže na naše online eventy, ktoré sme začali organizovať sa začali zúčastňovať aj naši klienti z východného Slovenska a teda účasť bola vyššia a teda bol vyšší zásah.

Iné špecifikum je že tým že je ľahké sa na také podujatie prihlásiť, tak veľakrát to urobia ľudia spontánne a potom keď už príde na lámanie chleba, tak sa samotného eventu nezúčastnia všetci, ktorí sa naň prihlásili. Účasť pri fyzických eventoch bývala vyššia. Pri online eventoch je pomer prihlásených verzus reálnych zhruba polovica. Trochu to vieme ovplyvniť samozrejme tým ako veľmi to ľuďom pripomíname a ako veľmi máme prepracovaný ten proces.

Teraz Vám to kapacitne nevadí, ale keby ste to robil v hoteli, tak musíte objednať väčšiu sálu a zbytočne platíte voľné miesto?

Presne tak. Sú tam nejaké drobné náklady spojené s tým, že keď chceme používať nejaké konkrétne technológie, tak niektoré z nich sú platené a cena je závislá od počtu účastníkov webináru, ale spravidla toto nie je problém, keď príde len polovica z nich, pretože nemáme prichystané žiadne občerstvenie a žiadny prenájom sály neplatíme, presne ako ste povedali.

A vidíte aj nejaké výrazné negatíva oproti off-line stretnutiam?

Výrazné negatíva ani nie, skôr výrazné špecifiká. V roku 2020, hoci bola pandémia, tak som mal toľko „spíkerských“ príležitostí ako vlastne nikdy v živote predtým, čo pre mňa bolo naozaj prekvapivé, pretože som čakal, že možnosti budú dosť obmedzené.

Veľa eventov, na ktorých som sa zúčastnil a nemusel som tam ísť, Prednášal som v Prešove, v Žiline, na rôznych podujatiach vzdelávacieho typu ako digitálna univerzita a prednášal som ako Google certifikovaný tréner. Dokopy som mal podľa mňa možno 200 hodín prednášok za celý rok, čo je násobne viac ako rok predtým.

A dodám že bez nacestovaných kilometrov a s nulovou uhlíkovou stopou.

Presne tak, s nulovou uhlíkovou stopou.

Iným špecifikom je príprava na online event, ktorá je podstatne iná. Po absolvovaní asi piateho webináru som si uvedomil že si musím na to normálne napísať nejaký proces, ktorý som začal takými vecami, že si musím pripraviť nabíjačku alebo adaptér na notebook a tak ďalej. Myslel som, že ten proces bude mať päť bodov a zistil som, že ich musí mať snáď 30 – 40 bodov. Keď sme začali ten proces robiť sme zistili, že aj také detaily ako sú svetelné podmienky treba vyriešiť, aj také ako je povedzme nejaký prípadný hluk v okolí, čiže ak sa v kancelárii nachádzali nejakí ďalší ľudia, musel som ich informovať o tom, že sa tu koná nejaký webinár, aby boli tichšie, aby mi to nešlo do mikrofónu ako nejaký šum. Takže sú tam skôr veľké špecifiká, ale negatívami by som to nenazval.

To čo býva možno najmenej príjemná vec na všetkých týchto online eventoch je fakt, že vo veľa prípadoch nevidíme tých účastníkov, čiže nevidíme vlastne aké majú reakcie.

Nevidíte, či pri tom nespia, či Vás počúvajú. Ja som sa niektorých zúčastnil a všimol som si, že ľudia majú vypnuté kamery, takže vy v podstate ani netušíte koľko z nich naozaj počúva. V takej bežnej prednáškovej sále by ste aspoň videli, keby niekto spal.

Presne tak, nie vždy to býva tak, že majú vypnuté kamery, záleží aj od typu organizácie, z ktorej sú účastníci. Ľudia z veľkých korporácií sú naučení, že si kamery povypínajú, ale veľakrát si ich ľudia nechajú zapnuté. Niekedy sa s malou dušičkou niečo pýtam publika, lebo niekedy mám obavu, či už všetci neodišli a čo keď mi nikto neodpovie. Toto je trochu problém alebo bariéra, preto sa snažíme tu mieru interakcie maximalizovať aj používaním nástrojov ako je napríklad sli.do, kde sú rôzne interaktívne možnosti vstúpiť do prezentácie, čiže sa spýtame otázku, na ktorú ľudia cez sli.do môžu odpovedať a výsledky sa naživo ukazujú priamo v prezentácii. Takže aj takéto veci sme museli riešiť, aby naše online eventy boli viac zábavné, viac interaktívne. Vôbec mi neprekáža, keď niekto pri účasti na nejakom webinári obeduje, čo si neviem predstaviť možno na nejakom klasickom, fyzickom evente.  

Máte nejakú vtipnú príhodu s účastníkmi?

Spomeniem jednu vtipnú príhodu, ktorú som zažil pri takýchto online eventoch: robil som raz workshop ako Google certifikovaný tréner pre jednu nemenovanú firmu a spoza chrbta jednej z účastníčok prešiel jej manžel, ktorého som pozdravil a dali sme sa do reči a následne ho téma workshopu celkom zaujala tak a on sa ho neplánovane zúčastnil. Tak to bolo celkom vtipné a milé.

A keď tak zoberiete poučenie pre vás z robenia webinárov online, sú ešte nejaké iné, ktoré by ste mohli spomenúť a poradiť druhým?

To hlavné, čo si ja beriem z týchto online eventov a webinárov by som spomenul nasledovné. Z môjho pohľadu sa ukázalo že online eventy nám reálne a merateľne prinášajú nejaké kontakty, ktoré potom vieme v nejakom horizonte niekoľkých mesiacov normálne zobchodovať. To je tak prvé ponaučenie pre mňa a aj preto tieto webináre plánujeme robiť, aj keď sa raz celá pandémia skončí a uvoľní.

Druhá zaujíma vec ktorú by som chcel spomenúť je, že tieto online eventy a webináre vieme nahrať a tým pádom ich používať dlhodobo, nielen v deň konania eventu, ale ak ich nahráme, môžeme ich postrihať, môžeme ich doplniť, urobiť „finetuning“, ako napríklad nejakú animáciu loga na začiatku a umiestniť ich na YouTube a potom ich vlastne dlhodobo používať na marketingové účely. Pokiaľ na tom webinári riešime nejaký obsah, ktorý je aktuálny viac ako pár dní, čo je vo väčšine prípadov, tak potom ten výsledok čo z toho vznikne využívame ďalej pre potreby marketingu.

Ako prebehol Váš firemný vianočný večierok vo firme tento rok, predpokladám že ste ho nerobili v nejakom zariadení vonku?

Bohužiaľ, nerobili sme ho vo fyzickej podobe. Naše vianočné večierky boli legendárne a ľudia sa na ne tešili, ale teraz už boli zmierení, že nič také sa tento rok konať nebude. Na poslednú chvíľu sme sa však zmobilizovali a povedali sme si že urobíme legendárny vianočný večierok online. Nazvali sme ho „prvý online vianočný večierok Basta Digital“ s dodatkom, že „aj posledný“.

Špecifický bol v tom, že my sme si dali naozaj záležať na tom že sme pripravili program a vyriešili sme aj dramaturgiu eventu, to jest presne „čo“, „v akom čase“, a „kto bude viesť“. Mali sme moderátorku, mali sme spoločnú večeru kde sme celému tímu rozdistribuovali kupóny na jedlo na donášku cez Bistro.sk, kdekoľvek na Slovensku sa nachádzali. To celé sme naplánovali tak, aby tá večera bola naozaj v rovnakom čase, čiže sme jedli všetci naraz. Potom sme mali nejaké vtipné vstupy v podobe vtipnej dokrútky prezentácia histórie firmy a celé to bolo prekvapivo veľmi milé a podarené. Vyšlo nám to aj v takejto obmedzenej dobe a ľudia si to pochvaľovali.

Aká je podľa Vás budúcnosť takýchto online eventov, aj keď skončí pandémia?

Ako som už skôr povedal, verím tomu, že online eventy neprestanú a nebude sa to týkať samozrejme len firiem ako my a sveta B2B, ale myslím si, že aj kultúrna obec prišla na to, že online eventami vie zasiahnuť ďaleko viacej ľudí ako tých čo sa fyzicky zúčastnia na nejakom koncerte. My určite s online eventami budeme pokračovať a skôr sa budeme snažiť robiť ich na ešte vyššej úrovni a vyhýbať sa začiatočníckym chybám. To sa týka produkcie aj používaných nástrojov a zručností, ktoré treba na to mať, aby človek vedel na online evente vystupovať a vyzeralo to profesionálne. Na tom všetkom plánuje pracovať. My sme aj tento rok začali niektoré online eventy robiť už v sérii. Máme klientsky online event, ktorý sa koná každé tri mesiace, čo predtým bolo nemysliteľné, pretože naši klienti by určite každé tri mesiace fyzicky nechodili na nejaký konkrétny event. Takto tam máme účasť niekedy aj 50 ľudí na jednom event, čo je pre nás veľmi dobré a myslím si že aj klienti takéto eventy oceňujú.

Ďakujem, ja pevne verím že aj my Vám budeme môcť v pomôcť zrealizovať nejaké spoločné úspešné online eventy.

Editované. Zdroj obrázkov na stránke: EventNaDialku.sk


Ako to funguje

1.
Kontaktujte nás. Nezáväzne sa porozprávame o Vašich cieľoch. 

2.
Navrhneme online podujatie na mieru presne podľa Vašich požiadaviek. 

3.
Vyberieme vhodné technické riešenie.

4.
Užijete si so svojimi zamestnancami či partnermi profesionálne pripravený online event bez starostí.


Kontaktný formulár

Vyhlásenie o ochrane osobných údajovSpoločnosť ENJOY SLOVAKIA DMC, s.r.o. spracúva vaše osobné informácie iba za účelom uvedeným v tomto formulári (kontakt, príprava ponuky). Vaše údaje budú spracované v interných systémoch poučenými pracovníkmi a nebudú ďalej poskytnuté žiadnym tretím osobám.